سیاست خارجی :
دکتر مرتضی اشرافی در همایش علمی سینمای مقاومت در ابتدا با بیان تعاریف سینمای سیاسی وسینمای
اجتماعی گفت: سينمايي كه ما از آن بهعنوان سينماي سياسي ياد مي كنيم، به نوعي سينماي تفسير و تعبير
است. يعني ما از فيلمي كه در آن نه مبارزه انتخاباتي باشد، نه نگرههاي حزبي و نه تلاش براي نفي حاكميت
موجود، نميتوانيم برداشت يك فيلم سياسي داشته باشيم كه اگر وجود داشته باشد، بيشك با يك فيلم
سياسي روبهرو هستيم. اما اگر هيچكدام از اينها نباشد، فقط در يك صورت ميتوان از آن فيلم برداشت
سياسي كنيم كه تأويل و تفسير سياسي ازآن فيلم داشته باشيم. در مورد فیلم اجتماعی نیز باید گفت: نگاه
فيلم اجتماعي ناخودآگاه به متوليان امر بر ميگردد. چراكه وقتي يك فيلم اجتماعي ساخته ميشود و يك
مسأله اجتماعي را مطرح ميكند، البته به طور نامحسوس اشارهاي هم به سياستهايي دارد.كه منجر به ايجاد
چنين مشكلي شده است.
وی درخصوص دیپلماسی رسانه ای اظهار داشت: امروزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها به عنوان یک
عامل تعیین کنندهدر نظام بینالملل تحت تأثیر و تعامل تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته
است؛ چنانچه «دیپلماسی رسانهای» به عنوانیکی از شاخههای اصلی فعالیتهای دستگاه دیپلماسی و
سیاست خارجی پدیداز شده و بخش قابل توجهی از دیپلماسیعمومی کشورهای به ویژه قدرتمند جهانی را به
خود اختصاص داده است.قدرت رسانهها برخلاف قدرت فيزيكي داراي آثار درازمدت و تدريجي است. آنها
ميتوانند با مطلوب جلوه دادن اوضاع، تصوير مردم از خود و جامعهشان را بهبود بخشند. به همين سان نيز
قادرند مخالفتهاي موجود داخلي با اقدامات فراملي تخفيف دهند.دسترسي بيشتر به رسانهها،دسترسي
بقدرت بيشتر، اقناع را نيز به همراهدارد. ديپلماسي رسانهاي از اين قدرت نامحسوس بهره ميگيرد. امروزه
دیگر تحقق آزادی بیان در بین شهروندان از حد و اندازهی شعار خارج و «حق دانستن» برای همه به
رسمیت شناخته شده است . که این خود قابل تعمیم به حوزه های عمومی و حتی خصوصی سیاست گذاری
های خارجی دولت مردان نیزمی باشد. این استاد دانشگاه که در همایش علمی سینمای مقاومت سخن می
گفت با اشاره به تأثیر رسانه بر سیاست خارجی ایالاتمتحده آمریکا بیان داشت: در ایالات متحده ی آمریکا،
نفوذ و تأثیر دولت به عنوان تصمیم گیرنده بر رسانهها بیشتر است. بازيسياسي به نحو فزايندهاي در فضاي
رسانهها انجام ميگيرد. اما اين بدان معنا نيست كه كل سياست را ميتوان به تأثيرات رسانهاي فروكاست، يا
آن كه نتايج سياسي بر ارزشها و منافع تأثيري ندارد. اما بازيگران سياسي هر كه باشند و جهتگيري آنهاهر
چه باشد، در بازي قدرتي حضور دارند كه از طريق و توسط رسانهها انجام ميشود. همچنین نیز نمی توان به
استفاده ی ابزاری از رسانه ها توسط دولت¬مردان آمریکایی بی توجه بود، بیشتر مردم آمریکا علی رغم
مسافرت های خارجی روزافزون وتحصیل و کار در خارج از کشورشان، هنوز هم دیدگاه هایشان درباره ی
سیاست خارجیرا از رسانه ها کسب می کنند . از ایندیدگاه می توان یک تحلیل میانه روتر از تأثیر رسانه ها
بر سیاست خارجی ایالات متحده ی آمریکا ارائه نمود. و آن اینکه معمولاً سیاست مداران آمریکایی از
رسانهها در جهت ارتقای سیاست خارجیکشورشان استفاده می کنند و رسانه را به مثابه ابزاری در دیپلماسی
خارجی تلقی می کنند که با استفاده از این ابزار، میتوانند نیات و مقاصد خود را به عنوان دیپلماسی،
موردمحک و در معرض چالش های دیپلماتیک قرار دهند. دکتر مرتضی اشرافی با بیان خط مشی های
هالیوود برای ضدیت با ایران و انقلاب اسلامی افزود: آنچه که در دستورکارسیاست خارجی ایلات متحده ی
آمریکا در قبال انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت، استفاده از ابزار قدرتمند رسانه ای در قالب جنگ نرم بود که
از این میان، شبکه-های ماهواره ای، فضای مجازی اینترنت و صنعت رؤیا سازی هالیوود از جایگاه خاصی
برخورداربوده است. در وحله ی اول این بخش از سیاست خارجی ایالات متحده در فشار آوردن بر حکومت
فعلی ایران برای تعدیل و کاهشخواست های ملی، منطقه ای و بین المللی ش متمرکز می شود. و در ادامه
قرار بر این شد که اگر تغییر در ساختار حکومت جمهوری اسلامی در ایران از طریق فشار رسانه ها مقدور
نیافتاد، طرح براندازی و حذف حکومت در دستور کار قرار گیرد.
.: Weblog Themes By Pichak :.